AFTEN

Aften zijn gevoelige oncomfortabele blaasjes in de mond, vaak wit of gelig van kleur met een rode, ontstoken rand eromheen. Je kan ze aantreffen aan de binnenkant van je wang, lippen of onder de tong. De oorzaak is nog onbekend, maar ze gaan meestal na ongeveer 7 dagen vanzelf over.

Ontstaan van aften

Als mogelijke oorzaken van aften worden onder andere genoemd, het schuren van een tand tegen de tong of wang. Ook een tekort aan vitamines , het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen, bloedarmoede, hormonale veranderingen en zelfs stress lijken een rol te spelen.

Wat kun je aan aften doen?

Wanneer de klachten ondragelijk zijn, kun je bij de drogist en apotheek aanstipvloeistof verkrijgen om de pijn te verzachten. Een goede mondhygiëne, eventueel samen met een antibacteriële mondspoeling, is ook belangrijk. Als je een aft hebt, vermijd dan het eten van zuur voedsel zoals citrusvruchten en tomaten, het zuur irriteert de aft. Wanneer aften langer dan 2 weken blijven zitten is het verstandig om contact op te nemen met je tandarts.

Voorkomen van aften

Er zijn aanwijzingen dat het dagelijks gebruik van een tandpasta met mild schuimmiddel ( zoals bijvoorbeeld in Elmex, Zendium of Parodontax) helpt om aften te voorkomen.

Bron: KNMT en Dr. G.A. van der Weijden, tandarts parodontoloog/ implantoloog

MEDEDELING

Na 10 jaar samenwerking moeten wij na de kerstvakantie helaas afscheid nemen van onze tandarts Heleen van Asseldonk. Zij ruilt haar stoel en reistijd bij ons in voor een stoel en 5 minuten fietsen in haar woonplaats Nijmegen. Wij wensen haar het allerbeste toe en zullen haar zeker missen.

Klik hier voor meer informatie

Omdat wij niet meteen een vervanging voor tandarts van Asseldonk hebben zullen controles deels opgevangen worden door de mondhygiëniste Toos Ernst. Behandelingen worden uitgevoerd door tandarts de Valcke. Hierdoor ontstaan er onverhoopt wel langere wachttijden bij het inplannen van een bezoek aan de praktijk. Wij rekenen op uw begrip in deze. Namens het team van tandartsenpraktijk A.E.M. de Valcke, Bij voorbaat dank.