FACING

Een facing is een schildje van porselein of composiet die op de tand wordt gemaakt. Zo wordt de vorm of kleur van een tand mooier.

Wanneer heb je een facing nodig?

Een facing wordt meestal gemaakt om het gebit te verfraaien. Zo kan de tandarts een spleetje tussen je tanden opvullen, afgebroken hoekjes repareren, verkleurde tanden weer wit maken en scheve tanden verbergen.

Een facing van composiet is in één behandeling door de tandarts aan te brengen. Een porseleinen facing wordt in een tandtechnisch laboratorium gemaakt. Daarvoor zijn minstens twee bezoeken aan de tandarts nodig.

Het plaatsen van een porseleinen facing

Tijdens het eerste bezoek slijpt de tandarts een dun laagje van het glazuur van de te behandelen tand af. Zo past de facing goed over je tand heen en voelt het comfortabel aan. Aan de hand van een afdruk van je afgeslepen tand, maakt de tandarts een facing die nauw aansluit op de vorm, kleur en grootte van de andere tanden. Tijdens het tweede bezoek zal de tandarts de nieuwe facing plaatsen.

Het plaatsen van een composieten facing

Een facing van composiet bestaat uit hetzelfde materiaal als een vulling. Bij deze toepassing wordt de tand vooraf met zuur behandeld om deze ruwer te maken. Hierdoor zal de facing beter hechten. Vervolgens brengt de tandarts het composiet laagje voor laagje aan en ontstaat er een facing die bij de rest van je tanden past.

Kosten

De kosten van een facing kunnen verschillen door het materiaal waar de facing van gemaakt wordt. Vraag je tandarts altijd naar de materiaalopties en naar wat de behandeling gaat kosten. De codes die gebruikt worden voor het plaatsen van een facing zijn R78 of R79. De kosten voor een facing zitten niet in het basispakket. Vergoeding van (een deel van) de kosten komt uit de aanvullende tandartsverzekering.

Risico's

Over het algemeen blijven facings vele jaren zitten. Door omstandigheden of door (mond)gewoonten zoals nagelbijten, knarsen en klemmen kan het zijn dat de facing los komt of breekt. Neem dan altijd contact op met je tandarts. Neem ook contact op met je tandarts als je na het plaatsen van de facing klachten houdt die na een paar dagen niet over gaan.

Alternatieven

Vulling, kroon, beugel, bleken.