WORTELKANAALBEHANDELING

wortelkanaalbehandeling

Wanneer heb je een wortelkanaalbehandeling nodig?

Je tand of kies kan ontstoken raken door tandbederf, een lekkende vulling of door bijvoorbeeld een val. Gevoeligheid met warm en koud, een dikke wang of hevige kiespijn kunnen signalen zijn van een ontsteking. Ook kan het zijn dat je (nog) geen klachten hebt. Je tandarts komt er dan achter bij het maken van een controlefoto of tijdens het vullen van je kies.

Eerst wordt er een foto gemaakt om te kijken hoe de wortels lopen en krijg je een verdoving. Dan plaatst de tandarts een cofferdam, ook wel rubberdam genoemd. Dit is een rubberen lapje die de kies isoleert zodat de tandarts een ‘schoon’ werkgebied heeft. De tandarts boort de kies op het kauwvlak open en haalt met vijltjes het ontstoken weefsel en de zenuw uit het kanaal. Met desinfecterend middel wordt de kies gespoeld. De schoongemaakte kanalen vult de tandarts op met rubberen stiftjes en hij sluit de kies weer af met een vulling. Vaak wordt de behandeling in 2 afspraken gepland. Het opvullen van de kanalen en het vullen van de kies gebeurd dan op de tweede afspraak. De kies krijgt dan na de eerste behandeling een tijdelijke vulling.

Na de behandeling kunt u last van napijn hebben. Dit is helaas vrij gebruikelijk na een wortelkanaalbehandeling. U kunt deze pijn goed bestrijden met paracetamol volgens voorschrift, dat u zonder recept bij de drogist of apotheek kunt kopen. Soms krijgt u een recept voor een andere pijnstiller mee naar huis.

Kosten

Wat de kosten voor een wortelkanaalbehandeling zijn kan variëren door bijvoorbeeld het aantal kanalen van de kies en de moeilijkheidsgraad van de behandeling. Hier vind je een voorbeeldrekening. Vraag je tandarts altijd om de behandelopties en de kostenbegroting.

Een wortelkanaalbehandeling zit voor volwassenen niet in het basispakket. Vergoeding van (een deel van) de kosten komt uit je aanvullende tandartsverzekering.