15 TIPS VOOR EEN GEZONDE MOND

1. Drink zo min mogelijk frisdrank en andere zure dranken. Ook light-dranken bevatten zuren die zorgen voor slijtage van het tandglazuur (erosie).
  2. Poets je tanden twee keer per dag 2 minuten met fluoridetandpasta.
  3. Meld medicijngebruik altijd aan je tandarts of mondhygiënist.
  4. Last van een slechte adem? Maak je tong dagelijks schoon met een tongreiniger om de bacteriën op het achterste gedeelte van de tong te verwijderen. Deze produceren zwavel dat onaangenaam ruikt.
  5. Poets je tanden niet direct na het eten of drinken van zure dranken of voedingsmiddelen.
  6. Gezond tandvlees bloedt nooit. Gebruik dagelijks een tandenstoker of rager om de ruimte tussen je tanden en kiezen te reinigen. Zo voorkom je ontstoken tandvlees.
  7. Beperk het aantal eet en drinkmomenten tot zeven keer per dag, 3 hoofdmaaltijden en 4 tussendoortjes. Dan krijgt het gebit voldoende kans zich te herstellen en is de kans op gaatjes kleiner.
  8. Bij een droge mond raken mondslijmvliezen makkelijk geïrriteerd en vormt tandplak zich sneller. Besteedt daarom extra zorg aan het gebit en tandvlees. Overleg met de tandarts of mondhygiënist hoe je je gebit het best kan verzorgen.
  9. Neem je kind vanaf het doorbreken van het eerste tandje mee naar de tandarts.
  10. Ga regelmatig naar de tandarts voor controle. Laat de mond ook één keer per jaar controleren bij een kunstgebit.
  11. Stimuleer de aanmaak van beschermend speeksel door te kauwen op suikervrije kauwgom. Speeksel heeft een neutraliserende werking.
  12. Gebruik bij voorkeur een elektrische tandenborstel. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit effectiever is dan poetsen met de handtandenborstel.
  13. Maak aften (pijnlijke blaasjes of zweertjes) in de mond niet kapot, dit verergert de klachten. Na twee tot drie weken moet de aft verdwenen zijn.
  14. Laat je kind niet langdurig sabbelen op een (zuig)fles met limonade, vruchtensap, melk- en yoghurtdranken. Dit is slecht voor het melkgebit.
  15. Begin met het poetsen van het kindergebit met peutertandpasta met fluoride en een zachte tandenborstel zodra de eerste tandjes doorkomen.

Bron: allesoverhetgebit.nl