POETSINSTRUCTIE

Door je tanden goed te poetsen verwijder je tandplak en voedingsresten op en tussen je tanden. Verschillende methodes zijn effectief, het is vooral van belang dat je geen enkele plek overslaat.

Tandenpoetsen met een handtandenborstel

Eén van de methodes om tandplak te verwijderen met een handtandenborstel is als volgt:

1. Zet de borstel schuin (45 graden) op het tandvlees en maak voorzichtig heen en weer gaande bewegingen, zonder al te hard te duwen.
  2. Poets de buitenkant van al je tanden, zowel boven als onder.
  3. Gebruik dezelfde methode om je tanden aan de binnenkant te poetsen.
  4. Poets de bovenkant van je kiezen
  5. Om de binnenkant van je tanden te poetsen, kan je je tandenborstel het beste verticaal houden en van boven naar beneden op en neer bewegen
  6. Ook het poetsen van je tong draagt bij aan een gezond gebit. Hierdoor verwijder je bacteriën.

Laat het hele gebit zowel aan de wangkant als aan de tongkant de revue passeren. Een goede poetsbeurt duurt minimaal twee minuten. De tanden en kiezen worden schoon en de fluoride heeft tijd om zijn beschermende werk (tegen gaatjes) te doen. In het algemeen geldt: twee keer per dag poetsen.

Tandenpoetsen met een elektrische tandenborstel

Tandenborstel met ronde kop

Zet de borstel onder een kleine hoek op het tandoppervlak net over de tandvleesrand. Gebruik weinig druk.

1. Houd de borstel enkele seconden stil op de tand of kies, zodat de borstel kan reinigen. De borstel maakt zelf de poetsbeweging.
  2. Beweeg de borstel om deze naar de volgende tand of kies te brengen. Volg daarbij de vorm van je tanden en kiezen, zodat de borstel ook tussen je tanden en kiezen komt.
  3. Houd een vaste poetsvolgorde aan en let ook op de achterkant van de laatste kiezen en de binnenkant van je gebit.

Je kan je tandarts of mondhygiënist vragen om een poetsinstructie.

Tandenborstel met rechthoekige kop

Voor het gebruik van een elektrische tandenborstel met de rechthoekige kunt u de poetstechniek gebruiken zoals is beschreven bij een handtandenborstel. Echter ook hier geldt dat de borstel de poetsbeweging voor je maakt, dus alleen het plaatsen van de borstel op de tanden en kiezen is voldoende.

Tandenborstel

Er zijn verschillende soorten tandenborstels. Hoewel tegenwoordig steeds meer mensen kiezen voor een elektrische tandenborstel, wordt een handtandenborstel ook nog regelmatig gebruikt. De keuze voor een tandenborstel is afhankelijk van je persoonlijke mondverzorgingsbehoefte. Gebruik in ieder geval een tandenborstel met een kleine borstelkop en medium tot zachte haren.

Bron: KNMT en Dr. G.A. van der Weijden, tandarts parodontoloog/ implantoloog